Kirjoja, blogeja, koulutuksia, haastatteluja, luentoja, muita tapahtumia ja taltiointeja... Tämä kaikki voi koskea sisällöntuottajaa niin lopputuloksena kuin lähteenäkin.
Poimin kurssin aikana läpikäymästäni aineistosta asioita, jotka toistuivat usein ja jotka ovat tämän hetken sisällöntuottajien huulilla.
2. video => loppukäyttäjistä kiinnostavampaa kuin staattinen informaatio. Visuaalisuuden merkityksen on arveltu kasvavan jatkossa. Esim. Pinterest-palvelun on sanottu jo tuovan verkkosivuille enemmän kävijöitä kuin YouTuben tai Googlen haun. Hienoa, että opettelet kuvaamista?!
3. disinformaatio => tietoa on ja sen saaminen on helppoa, mutta kun sitä on liikaa ja kokoa ajan...
Ja jos aineistoa jakaa liian suurelle yleisölle, se menettää merkityksensä. Tämä voi olla perustelu, kun mediasi muuttaa sisältönsä maksulliseksi. Mutta luota siihen, että juttusi ylittää "VIP-lukijan uutiskynnyksen", niin se kyllä leviää verkossa. Opettele siis luomaan laadukkaita teasereita.
4. relevanttisuus => kaikki mitä tehdään, pitäisi olla merkityksellistä vastaanottajalle. Tunnista (tekemäsi) turhuudet ja deletoi ne! Pohdi lisäksi, yliarvioitko sosiaalisen median mahdin ja keskity olennaiseen.
”Ainoa asia, joka ei muutu,
on, että jokainen aikakausi
puhuu suuresta muutoksesta.”
- kirjailija Marcel Proust -
5. kilpailuetu => luovutaan me-too-meiningistä ja keskitytään siihen missä ollaan hyviä. Vahvuudet auttavat hyvässä tapauksessa erottumaan muista. Opettele lisäksi toimimaan verkossa kuten isäntä tai emäntä, joka varmistaa, että vierailijat viihtyvät.
6. tekijänoikeudet => seuraa muutosta. Esimerkiksi urheilu-uutiset ja ajankohtaisohjelmat käyttävät twiittejä suorissa lähetyksissään "mitäs mieltä katsojat ovat tästä..." Etu on, että katsojat voivat kommentoida ja saada vastauksia heti - kaikkea ei kuitenkaan ehditä ottaa mukaan lähetykseen. Toimittajan rooli on poimia mansikat. Pohdi onko esim. joukkoistamalla tehty juttu tai toisten twiittausten perusteella tehty haastattelu enää toimittajan oma?
7. osaamisen jakaminen => yhteisöllisyys. Olemma rakentamassa ammattiverkostoja, joihon turvautua vertaistukea tai asiantuntija-apua saadaksemme.
8. innovointi => laita itsesi likoon ja hyödynnä kollegoidenkin osaamista. Luodaksesi uutta, sinun tulee pysyä kärryillä, mitä yleisösi odottaa sinulta. Esimerkiksi Maija Männistö tutki opinnäytetyössään "Kun toimitus varpaansa sosiaaliseen mediaan kastoi" Alasatakunta-lehden toimintaa Facebookissa. Tuloksista selvisi muun muassa, että lehden lukijoita miellyttivät julkaistut videot ja kuvamateriaali toimituksen työskentelystä. Mukava esimerkki löytyy markkinoinnin maailmasta. S-ryhmä jaka ravintoloidensa asiakkaille QR-koodia, joka johtaa Musta joulu -elokuvan verkkosivulle. Näin asiakas voi katsoa elokuvan vaikka tilaustansa odotellessa. Projektissa yhdistyi ketjun tavoite muistaa asiakkaitaan ja aloitteleva elokuvayrittäjä sai tukea.
”Kun muistot ylittävät unelmat, loppu on lähellä.
Todella menestyvän organisaation (ja toimittajan) tunnusmerkki on valmius luopua siitä,
mikä teki siitä menestyksellisen ja aloittaa tuoreesti.”
- professori Michael Hammer -
Mira Halonen
Poimin kurssin aikana läpikäymästäni aineistosta asioita, jotka toistuivat usein ja jotka ovat tämän hetken sisällöntuottajien huulilla.
![]() |
1. mobiili => aina mukana. Panosta teknisen puolen ymmärtämiseen vaikka et itse koodaisikaan mitään. Ja kun käytät jotain sosiaalisen media kalua, tutustu jo seuraavaan. Nykyisten palvelujen elinkaari on ennustettu melko lyhyeksi.
2. video => loppukäyttäjistä kiinnostavampaa kuin staattinen informaatio. Visuaalisuuden merkityksen on arveltu kasvavan jatkossa. Esim. Pinterest-palvelun on sanottu jo tuovan verkkosivuille enemmän kävijöitä kuin YouTuben tai Googlen haun. Hienoa, että opettelet kuvaamista?!
3. disinformaatio => tietoa on ja sen saaminen on helppoa, mutta kun sitä on liikaa ja kokoa ajan...
Ja jos aineistoa jakaa liian suurelle yleisölle, se menettää merkityksensä. Tämä voi olla perustelu, kun mediasi muuttaa sisältönsä maksulliseksi. Mutta luota siihen, että juttusi ylittää "VIP-lukijan uutiskynnyksen", niin se kyllä leviää verkossa. Opettele siis luomaan laadukkaita teasereita.
4. relevanttisuus => kaikki mitä tehdään, pitäisi olla merkityksellistä vastaanottajalle. Tunnista (tekemäsi) turhuudet ja deletoi ne! Pohdi lisäksi, yliarvioitko sosiaalisen median mahdin ja keskity olennaiseen.
”Ainoa asia, joka ei muutu,
on, että jokainen aikakausi
puhuu suuresta muutoksesta.”
- kirjailija Marcel Proust -
5. kilpailuetu => luovutaan me-too-meiningistä ja keskitytään siihen missä ollaan hyviä. Vahvuudet auttavat hyvässä tapauksessa erottumaan muista. Opettele lisäksi toimimaan verkossa kuten isäntä tai emäntä, joka varmistaa, että vierailijat viihtyvät.
6. tekijänoikeudet => seuraa muutosta. Esimerkiksi urheilu-uutiset ja ajankohtaisohjelmat käyttävät twiittejä suorissa lähetyksissään "mitäs mieltä katsojat ovat tästä..." Etu on, että katsojat voivat kommentoida ja saada vastauksia heti - kaikkea ei kuitenkaan ehditä ottaa mukaan lähetykseen. Toimittajan rooli on poimia mansikat. Pohdi onko esim. joukkoistamalla tehty juttu tai toisten twiittausten perusteella tehty haastattelu enää toimittajan oma?
7. osaamisen jakaminen => yhteisöllisyys. Olemma rakentamassa ammattiverkostoja, joihon turvautua vertaistukea tai asiantuntija-apua saadaksemme.
8. innovointi => laita itsesi likoon ja hyödynnä kollegoidenkin osaamista. Luodaksesi uutta, sinun tulee pysyä kärryillä, mitä yleisösi odottaa sinulta. Esimerkiksi Maija Männistö tutki opinnäytetyössään "Kun toimitus varpaansa sosiaaliseen mediaan kastoi" Alasatakunta-lehden toimintaa Facebookissa. Tuloksista selvisi muun muassa, että lehden lukijoita miellyttivät julkaistut videot ja kuvamateriaali toimituksen työskentelystä. Mukava esimerkki löytyy markkinoinnin maailmasta. S-ryhmä jaka ravintoloidensa asiakkaille QR-koodia, joka johtaa Musta joulu -elokuvan verkkosivulle. Näin asiakas voi katsoa elokuvan vaikka tilaustansa odotellessa. Projektissa yhdistyi ketjun tavoite muistaa asiakkaitaan ja aloitteleva elokuvayrittäjä sai tukea.
”Kun muistot ylittävät unelmat, loppu on lähellä.
Todella menestyvän organisaation (ja toimittajan) tunnusmerkki on valmius luopua siitä,
mikä teki siitä menestyksellisen ja aloittaa tuoreesti.”
- professori Michael Hammer -
Mira Halonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti